Thuis

28 augustus 2018 - Zwaag, Nederland

Ja, weer thuis.
Ook weer leuk hoewel de meningen daar over verschillend zijn.
Wat hebben we genoten en wat hebben we een prachtreis achter de rug. We zijn vooral dankbaar dat het zo goed gegaan is en blij dat we dit allemaal hebben mogen en kunnen beleven. Het doet je soms stilstaan bij de mensen die er niet meer zijn en het ook niet meer mee hebben kunnen beleven. Mensen zoals broer Pieter die ook zo van reizen hield, hij had dit wel gaaf gevonden! En ook opa Piet die o.a..veel belangstelling had voor de natuur, mede door hun is deze reis ook mogelijk geweest. Maar ook weer fijn dat er veel mensen (nog) wel van mee hebben kunnen genieten, oma Jos van 91 heeft zich kranig staande gehouden, maar uiteindelijk zijn we allemaal mensen van de dag. Dus top, en nogmaals dank voor het meeleven, meelezen en alle reacties. Erg leuk!

Van tevoren weet je niet precies wat je te wachten staat, Zuid Afrika is het geworden, niet perse omdat dit nu de grootste wens was maar meer vanwege het zelf kunnen reizen, de temperatuur, de prijs en toch relatief veilig. En wat is het ons goed bevallen!
Zo divers, prachtige dieren, mooie natuur, diverse mensen, enigszins wat westers, redelijk  hygiënisch,  geen jetlag, makkelijk communiceren dmv Engels en/of Nederlands, lekker eten, leuke en mooie activiteiten te doen. En we hebben natuurlijk niks vervelends meegemaakt, ondanks de minder positieve economische en politieke situatie, dat scheelt alles.
We hadden van tevoren niet kunnen bedenken dat we de wilde dieren zo makkelijk en van zo dichtbij zouden spotten of er tussen zwemmen, ook dat is mazzel hebben (oh nee, die was bij opa en oma).
Het was wel veel rijden, iets meer dan 5000 km (arme auto, hij begon met 127 op de teller), veel verhard maar niet alles, soms 120 maar meestal ergens rond de 60 vanwege alle mensen, dieren en hobbels op de weg. Het was ook kouder dan verwacht,  ik wist dat het kon sneeuwen maar dat we daadwerkelijk zoveel tijd in de vrieskou zouden doorbrengen wist ik niet. Bovendien is er geen isolatie, wel hoge daken en meestal alleen warmte van een vuurtje. Later waren er ook nog wel eens elektrische dekens.
Eten is goed betaalbaar, uit eten verhoudingsgewijs helemaal. De patat is overal wel gigazout en natuurlijk hebben ze vaak geen mayo, cultuurbarbaren 😉.

Er staan nog wat video's op de blog. Foto's van de camera moeten we nog uitzoeken maar wie weet plaatsen we er daar ook een paar van. En dan is het ook voor jullie voorbij.

En ja, het fijne van thuiskomen is dat er prachtige bloemen stonden, een blije hond op ons wachtte, er een fantastische gourmetmaaltijd was geregeld door (overigens ook een heel blije) Rox 😗😗😗 en opa en oma gezellig aanschoven en we alles nog eens dunnetjes konden doorspreken.

Tom bedankt voor het bedanken en om in zijn woorden te spreken: Ik zie jullie graag andere keer!
Liefs van de Zeeltjes

1. Louise:
    😍😍👍👍
  2. Robbert en Gonnie:
    28 augustus 2018
    Fijn dat jullie weer heelhuids, enthousiast en nog rijker thuisgekomen zijn en jullie deze reis in goede gezondheid en met elkaar mochten beleven! Wij hebben er ook van genoten! Bedankt en tot gauw!!!
  3. Rutger:
    28 augustus 2018
    Ik vind het ook leuk dat jullie weer thuis zijn maar jullie hadden ook langer weg gemogen hoor. Kom ik wel een keer langs in het plaatsje Potchefstroom. Zijn jullie niet geweest maar de naam klinkt leuk. Ik ga jullie een andere keer zien (heel binnenkort).
  4. Paul:
    9 september 2018
    Wat "jammer" dat Jullie terug zijn. Ik mis Jullie verhalen!