Het is 12 augustus 2018

12 augustus 2018 - Bloemfontein, Zuid-Afrika

We staan redelijk op tijd op. Papa en mama ontbeten in hun eigen huisje, en Tom Job en Goos ook. Het was zo koud dat die zelfs in bed met elektrische dekens gingen ontbijten. Na het ontbijt kwamen papa en mama naar de jongens en gingen we weer op pad voor een ochtend wandeling. We liepen een heel mooi stuk langs rotsen, bossen en een prachtige plek midden tussen de bergen. Het was een soort gigantische kloof tussen de bergen. Er was heel veel echo en we maakten een filmpje voor onze jarige opa Aad. We liepen dezelfde weg terug en pakten de laatste spullen bij het huisje om op pad te gaan. We gingen 20 kilometer verder naar een dorpje wat de geschiedenis van de traditionele Basotho stam moest voorstellen. We kregen daar een rondleiding van iemand die veel wist. Er waren acteurs ingehuurd om het zo echt mogelijk na te spelen, en het waren traditionele huisje van +- 1500 tot 1900. Bij binnenkomst was er iemand op een bijzonder instrument aan het spelen. We kregen een bijzondere slok bier bij de chief, een bijzonder papje en een soort popcorn om te proeven wat ze toen aten. Goos vond niet zo veel lekker en die moest volgens onze gids 'man uppen' , dus een man worden. Verder werd Tom zijn toekomst gelezen en papa tot chief gekleed. We hadden de verschillende huisjes gezien en veel over de cultuur geleerd. Het was echt een leuke rondleiding, boven verwachting! We reden daarna door naar de volgende plek in Glen. Onderweg hadden we brood gehaald, nog op een paar plekken gestopt en foto's gemaakt van de omgeving. We gingen door de mooie hoge bergen naar wat kaler, lager landschap. Maar telkens nog steeds met de bergen in de achtergrond, waarvan enkelen nog met sneeuw. De omgeving was ook hier weer anders en we hebben een stuk gereden. We wilden in een plaatsje boodschappen doen, maar ja, het was natuurlijk zondag dus er was helemaal niks open. Ook bij het volgende plaatsje was er niks open. Gelukkig hadden we nog wat spullen over voor noodgevallen. We reden naar het plaatsje Glen, en kwamen aan bij de lodge. Het was een boerderij met camping plaatsen en een paar 'huisjes'. Het was een beetje alsof de tijd hier had stilgestaan. Er waren wel 2 hele lieve honden. We waren verder de enige die op dat moment op deze plek sliepen. We sliepen met z'n allen in 1 huisje. Voordat we gingen eten hadden we nog even lekker een scone bij de rivier. Naast de rivier was een natuur park en we hoorden de leeuwen brullen!. Na de scone met heerlijke jelly jam gingen we terug naar ons huisje. Papa had weer heerlijk gekookt met geïmproviseerde dingen. Lekkere soep met maïs, en een omelet met groenten. We speelden s'avonds nog een spelletje yathzee, kregen eindelijk na 5x proberen opa Aad aan de lijn om hem te feliciteren. En papa had nog een koude douche bij het huisje. Daarna was het lekker bedtijd en gingen we lekker slapen .

Ik wil jullie graag andere keer zien!!

1. Paul:
    16 augustus 2018
    Wat een prachtige foto's!! Veel goeds met Jullie laatste week van omzwervingen.
  2. Aad en Truus:
    16 augustus 2018
    Nog bedankt voor het prachtige verjaardagslied! Het klonk als een klok ! Opa ( en oma natuurlijk)
  3. Marcel:
    16 augustus 2018
    Wat geniet ik van jullie verhalen. Ik lees ze in 1 adem uit. Leuk dat jullie allemaal een stuk schrijven, ieder maakt de reis op zijn eigen manier mee, en dat lees je terug. Wij zijn er lang geleden ook geweest en dat maakt het voor mijzelf spannend. Je waant jezelf weer in dat schitterende Zuid-Afrika. Mooi land met mooie mensen en een bijzondere geschiedenis.
  4. Marjo:
    16 augustus 2018
    Snap ik Marcel, als je er bent geweest leeft het altijd nog wat meer, dan reis je zo weer mee. Fijn dat je geniet! Doen wij ook 😂.
    De foto's die we plaatsen zijn allemaal gemaakt met mijn nieuwe mobiel, speciaal uitgezocht door Dick. Van de camera is nog te lastig geweest i.v.m. Wi-Fi.
  5. Margré:
    17 augustus 2018
    Wat een verrassing voor opa Aad zeg.