1 augustus 2018

1 augustus 2018 - Hoedspruit, Zuid-Afrika

1 augustus 2018,

Om 7 uur werden we wakker. Spullen inpakken, tandenpoetsen etc. Daarna ontbijten, Tom en Goos moesten naar het huis van Job want daar was de koelkast. Iets later dan 8 uur, na het gedag zeggen van de medewerkers, zijn we vertrokken.
Onderweg werden we aangehouden door de politie die beweerden dat we over een doorgetrokken streep hadden gereden, ingehaald en toen een stopteken hadden genegeerd. We hielden vol niets gedaan te hebben en allemaal opgelet hadden. Opeens mochten we toch door zonder boete en terecht want we hadden niets gedaan.
Terwijl we richting de vliegbasis reden, zagen we achter het hek van een natuurreservaat een gigantische giraffe. Hij was prachtig en oogde heel sterk en machtig. Ook zagen we nog een paar zwijntjes.
We reden er bijna langs, maar toch kwamen we op tijd aan op de vliegbasis. Marjo stapte alvast de auto uit op zoek naar een toilet, want ze moest erg nodig. Toen de 4 mannen het hek openden zagen ze de wc’s meteen, die Marjo over het hoofd had gezien. Allemaal plassen natuurlijk en daarna kon de spanning beginnen. Na een uitleg over de vlucht stapten Dick en Job allebei in een ander vliegtuigje met een piloot voor de eerste ronde. Toen alles gereed was begonnen de vliegtuigen met een hoge snelheid te rijden en uiteindelijk raakten de wielen de grond niet meer. We waren in de lucht! Dit voelde heel anders dan een vliegtuig van Turkish Airlines en de eerste minuten keken wij dan ook onze ogen uit. De vliegtuigen waren open, dus er was direct contact met de lucht. Geen raampjes of iets dergelijks, het was volledig blootgesteld aan de buitenlucht. Het was echt geweldig en gaf een ontzettende kick. Na een paar minuten begon die kick te verminderen en keken we onder anderen naar de dieren beneden en naar de prachtige natuur. De laatste paar minuten heeft Job ook nog zelf gevlogen, met een beetje hulp natuurlijk, Dick sloeg het aanbod van zijn piloot af. Na een geweldige ervaring voor Dick en Job waren Tom en Goos aan de beurt. Nadat er een paar leuke foto’s van de jongens waren gemaakt, vlogen ook zij de lucht in. Beiden waren ze wel een beetje zenuwachtig, maar wat straalden ze toen ze beneden kwamen. Tom heeft zelf nog mogen sturen, Goos heeft gewacht op dit aanbod maar helaas werd het aan hem niet gevraagd. Wel hebben ze beiden genoten. Toen was Marjo, als laatste. Wat was die vrolijk toen ze beneden kwam, ze straalde ontzettend. Ze had er duidelijk van genoten.
Na de hele vliegervaring hebben we boodschappen gedaan bij de Spar, die direct naast de landingsbaan lag.
Daarna nog een klein stukje rijden naar onze volgende verblijfsplaats. Dit was een privé park, gelegen aan het grote Krügepark. Toen we daar aankwamen kregen we een hartelijk welkom. We kregen een drankje met water, siroop, honing en peper. Erg apart maar best lekker. Onze koffers werden naar de kamer gebracht en ze stonden er zelfs op Goos’ rugtas te dragen. De vriendelijkheid en beleefdheid gingen wel erg ver, het werd zelfs een beetje ongemakkelijk. Maar toen we gingen verkennen zagen we dat dit een klein paradijsje was. Een zwembad, groen gras en prachtige kamers. Tom, Goos en Job sliepen bij elkaar en Dick en Marjo een stukje verder.
We aten vrijwel meteen lunch, het was tenslotte al zo’n half 3. Daarna een halfuur uitrusten en om half 4 alweer een high tea. We proostten op Mazzel! Om 4 uur begon alweer onze safari tocht.
Met 2 gidsen, een ander Nederlands gezin en een Engels-sprekend meisje stapten we de auto in. Tijdens dit avontuur zagen we nog meer zebra’s en giraffes, maar ook nieuwe dieren als neushoorns en een olifant. De neushoorn was erg dichtbij en begon al een beetje te waarschuwen. Het was een prachtig maar gevaarlijk dier, veel minder vredig dan bijvoorbeeld een olifant. Ook een olifant zagen we van erg dichtbij. Het leek een oud, wijs dier dat in principe geen vlieg kwaad deed. Erg sterk maar totaal niet beangstigend, al was het natuurlijk wel een beetje spannend. We hebben ook nog veel apen gezien en een pauze gehouden bij de Olifant river. Daarna reden we in het donker terug en zagen we vrijwel niks meer op de terugweg. Wel zagen we nog een kameleon, in dezelfde kleur als de boom waar hij op stond.
Toen we in het donker terug kwamen, kregen we een heerlijk buffet in een halve cirkel om het kampvuur. Het was prachtig en erg lekker. Daarna nog even rond het kampvuur gezeten en vroeg geslapen, we moesten de dag daarna weer vroeg op. De wekker stond namelijk om 5:30...
Deze dag was druk maar wel echt fantastisch en het is in dit verslag niet half zo mooi als in het echt.
Job
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Louise:
    4 augustus 2018
    Mooi verslag Job!!
    En wat een ervaringen en herinneringen zijn jullie aan het opbouwen👍👍
  2. Robbert en Gonnie:
    5 augustus 2018
    Wauw..,,wat een hoop ervaringen op 1 dag alleen al. Wat zullen jullie genieten en wat mooi om dit met elkaar te beleven! Wij genieten mee en zien het voor ons door de duidelijke verslagen. Leuk hoor! Nog veel plezier en mooie ervaringen toegewenst en een dikke kus!
  3. Paul:
    5 augustus 2018
    Wat een mooi verhaal Job. Dat Jullie als criminelen worden gezien is te gek voor woorden. Ik had graag in zo'n open vliegtuig gezeten... , en zo'n safari lijkt me heel bijzonder. Ik kijk uit naar Jullie volgende belevenissen. Heel veel groetjes uit een warm en saai Nederland.
  4. Margre:
    5 augustus 2018
    We kijken elke dag weer uit wie de schrijver van de verhalen is. Te gek het verhaal over de vluchten. We kunnen helemaal meeleven.
  5. Aad en Truus:
    5 augustus 2018
    Wat een prachtig uitgebreid verslag van een geweldige dag! Zoveel
    verschillende dingen op 1 dag .Het kon niet op !
    Wij genieten mooi mee! We zullen het weer uitprinten voor oma Jos.👍👍