Hermanus Capetown

20 augustus 2018 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Na gisteren wat walvis gezien te hebben besluiten we hetzelfde kustpad te wandelen langs de kust richting het centrum. Thuis had ik als optie zeekayakken gevonden, met kans op walvissen, dolfijnen en zeehonden maar gezien de toch wat ruige zee en onze ervaringen met zeeziekte besluiten we dat niet te doen. De dame van de lodge had dit ook niet als optie, ik denk dat ze met het aanbod van de walvisboottour meer geld kon verdienen. Na een tijdje zien we inderdaad weer een walvis die beter zichtbaar is doordat hij uit het water springt. Gaaf! Hij is nog wel een stuk richting centrum en eigenlijk willen we vandaag ook Kaap de Goede Hoop meepakken. Blijven we lopen dan kost ons dat totaal 2 uur. Eigenlijk willen we allemaal wel verder rijden omdat het, overigens weer fantastische, ontbijt ook alweer meer tijd in beslag nam, maar Dick wil toch nog graag kijken. We rijden naar het centrum en zien nog wel wat walvis hier en daar.
We rijden weer terug en rijden via de kustweg naar Bettys Bay waar we de Afrikaanse pinguïn willen gaan spotten. Prachtige route en krijg nou wat, zien we weer walvissen die echt dichtbij de kust zwemmen. Wauw, soms zien we er zelfs een paar tegelijk.
Op dat moment is het ook weer droog, het weer is nogal wisselend, gisteravond en vannacht veel geregend, nu weer zonnig en warm. Bij Betty s Bay miezert het maar natuurlijk gaan we kijken bij de pinguïns. Moeilijk te vinden zijn ze niet, we betalen wat entree en lopen over een houten platform. Links is de zee en rotsen en rechts zijn de meeste nesten. De pinguïns waggelen onder je door, geven de jonkies te eten, lopen met takjes, gaan net zwemmen, liggen te slapen of lijken elkaar warm te houden. Je kan je hier niet voorstellen dat deze soort met uitsterven is bedreigd zoveel zijn er hier.
Inmiddels is het weer droog en rijden we verder naar Kaap de Goede Hoop. Helaas is het nogal druk op de weg en i.p.v. nog een uur rijden doen we er veel langer over. Eenmaal in het park gaan we eerst maar weer eens plassen en we eten nog wat overgebleven spulletjes, wat bananen,  diverse brood en salade.
Daarna rijden we door en maken de klim naar de vuurtoren, mooi uitzicht en nee joh, weer walvissen! Hoewel we vrij hoog staan kunnen we toch de walvissen prachtig uit het water zien springen en water zien spuiten. Het blijft fascinerend.
We willen nog naar de punt lopen maar kunnen de weg niet vinden, worden ook nog verkeerd gestuurd en uiteindelijk besluiten we niet te gaan (moeten anders weer terug naar de vuurtoren klimmen en de tijd gaat alweer dringen). Marjo baalt ervan en wordt chagrijnig. We zouden via Peakmans drive naar Kaapstad rijden maar we besluiten dat ook maar te laten zitten, het is inmiddels gaan regenen en de heenweg ging ook al niet zo vlot.
In de buurt van Kaapstad is het spits en de stad uit staat dan ook een flinke file. Eigenlijk gaat dat bij ons best soepel, we rijden makkelijk de stad in, wat een grote stad!
Ons hostel blijkt vlakbij de kabelbaan te zijn naar de Tafelberg. En ook wij moeten het laatste stukje flink en steil stijgen en blijken dan verrassend genoeg in een groen stukje te belanden.
We worden weer hartelijk welkom geheten en onze kamers hebben uitzicht op de stad. Na wat informatie te hebben gekregen doen we een koppie in de algemene ruimte. Job komt ons enthousiast halen, moet je eens kijken.....vanuit onze kamers hebben we een prachtig uitzicht op de, nu met diverse lichtjes verlichte, stad.
We krijgen tips om te gaan eten, omdat we met meer zijn is het wel veilig om de straat op te gaan in deze buurt maar het is hier duidelijk onveiliger. Hier zitten ook weer hekken om alle huizen en dus ook om onze lodge (in Hermanus ook al) en veel camera's e.d.
Wat je ook meekrijgt is het waterprobleem van de stad. Er staat een emmer om de wc mee door te spoelen. Als je gaat douchen zet je de emmer er bij. Als je nat bent zet je de douche uit, inzepen en weer snel afspoelen.
Handen wassen gaat met desinfecterende middel, meestal is er ook zeep met water, maar dus niet altijd. De dam was in april nog gevuld met 13% water, dat is nu gelukkig weer 60, maar er is hier wel een groot probleem. 50 liter water p.d. p.p. incl was, eten, douchen, koken enz......We gaan eerst maar eten, steil naar beneden en daar zit een Italiaans restaurantje. Gezellig restaurant en leuke bediening. Het hele restaurant zit vol met blanken en de bediening is voornamelijk zwart. Ik probeer wel wat vaker wat meer contact te maken, deze keer lukt dat goed met onze gekleurde persoonlijke bediende George. Ik geef aan wat me opvalt, allemaal blanken en we raken in een goed gesprek, gelukkig is het net wat rustiger. Hij is als klein kind vanuit Zimbabwe hier gekomen met zijn ouders. Hij heeft het voorbeeld van zijn ouders gehad dat je moet werken als je iets wilt. Hij is zelf student maar werkt daarnaast ook. Als je wilt werken lukt het volgens hem ook, hoewel blanken het inderdaad wel makkelijker hebben kan je zelf heel veel doen. Hij woont op zichzelf, heeft geld voor mooie kleding en een biertje. Zijn zwarte Zuid Afrikaanse vrienden zien dat en vragen zich af hoe hij dat doet. Ook zij willen nu wel werken. De tendens is hier meestal dat de regering voor ze moet zorgen, als dat in hun ogen niet goed genoeg gebeurd slopen ze wegen, ontstaan er rellen, veel dingen worden in de brand gestoken. Hierdoor gaat er natuurlijk ook weer geld naar het opknappen van de wegen, beveiliging enz. Ik weet van diverse andere mensen dat 5% van de bevolking maar belasting betaald, die betalen dus ook voor de overige 95%! Onhoudbare situatie lijkt het zo.
Fijn dat er jongens als George zijn die, juist omdat ze ook zwart zijn, een positieve invloed zouden kunnen hebben om meer de eigen verantwoordelijkheid te kunnen pakken. Het is eigenlijk toch hetzelfde verhaal als dat van de schapenboerin in Ganorra (bij Nieu Betesda).
Terug in het hostel komen we het Nederlandse gezin weer tegen, die hebben voor een deel een heel andere route gehad maar we treffen elkaar weer hier. We kletsen wat bij en de jongens doen wat spelletje met de meiden. Gezellig!
Nu we in Kaapstad zijn komt echt het besef dat we aan het eind van deze fantastische reis zijn gekomen. Maar we hebben morgen eerst nog een hele dag! Heerlijk!

1. Paul:
    22 augustus 2018
    Wat een prachtige reis hebben Jullie gemaakt, en veel beleefd en gezien. Goede terugvlucht gewenst!
  2. Annemieke:
    Lieve Zeeltjes,
    Bedankt dat we met jullie mochten meereizen, het leek wel een documentaire van National Geographic. Het was spannend, grappig, ontroerend en vooral moooi. We hebben er met volle teugen van genoten.
    Behouden thuisreis! Mazzel!
  3. Louise:
    22 augustus 2018
    Meegenoten van alles wat jullie hebben meegemaakt en opgeschreven .
    Unieke ervaring voor jullie en prachtig dat jullie dit samen als gezin hebben kunnen ervaren.
    Toch ben ik ook blij dat het allemaal goed is gegaan en zal blij zijn als jullie allemaal weer heelhuids thuis zijn.
    Voor nu....geniet van jullie laatste dag en goede thuisreis 💖😙😙
  4. Marcel:
    22 augustus 2018
    Margré en ik zijn ook op vakantie, het is leuk op je vakantie de verhalen van jullie te lezen. Wat top dat jullie zoveel walvissen hebben gezien. Wat een mooie reis is dit geweest. Bedankt voor de mooie verhalen en een veilige thuiskomst gewenst uit Wilnis