Drakensbergen

10 augustus 2018 - Giant's Castle, Zuid-Afrika

Berekoud vannacht, met 2 dekentjes en 1 klein verwarmingselement was het niet warm te krijgen. Vannacht enorm onweer, ik denk aan alle mensen in Nederland die snakken naar wat verkoeling en regen. Helemaal bij Willem en Mieke ben ik benieuwd hoe die het redden met de peren.....
Ik doe het gordijn open en kijk uit op de bergen, geweldig wat een uitzicht, gewoon zo uit je bed! Gister konden we niet zover kijken en ik zie nu dat er gewoon sneeuw ligt op de berg tegenover ons! Ik hou me nog even in maar als ik zie dat het steeds bewolkter wordt  ga ik enthousiast naar het huisje van de jongens. Sneeuw jongens! Ze kunnen het nog net zien, waarna het bewolkt wordt en gaat miezeren.
De stroom blijkt uitgevallen dus nu helemaal geen warmte en  geen thee of koffie. Gelukkig zat het ontbijt erbij in en in het restaurant hadden ze al een hoop gedaan toen de stroom uitviel. Prima ontbijt, lopend buffet en heerlijk warm dankzij 2 grote vuren en wat gasbranders. Na goed doorgewarmd te zijn zijn we van plan te gaan wandelen. Hoewel het s morgens zou regenen, bleek het toch eerder droog. Ons voorlopige doel is de maincaves waar we schilderingen van de bosjesmensen/San zouden gaan bekijken. Voordat we echt de bergen introkken moesten we 2x terug, 1x om het register in te vullen en voorbij dat punt stond later weer een bordje dat je kaartjes moest kopen van tevoren voor de maincaves dus maar weeeer terug naar de receptie....Ach, het is Afrika....
Maar wat een mooie wandeling over een makkelijk begaanbaar paadje. Uitzicht op de wel of niet besneeuwde bergen met onder ons een beekje, prachtig, dat dit ook Zuid Afrika is!
Bij de maincaves op pad met een gids. Hij vertelde over de geschiedenis van deze max 1 meter 50 grote mens, de tekeningen, waar de verf van was gemaakt (bloed, vogelpoep, houtskool en struisvogelei, vul zelf de kleuren maar in.....), waarom het na 5 a 6000 jaar nog steeds zo goed zichtbaar was weet men niet. Hij legde uit wat er was geschilderd, een vrouw die een kind had gekregen, iedereen blij dansen enz en daarom werd er op eland gejaagd om verder feest te vieren. Ook vertelde hij dat de sjamaan uit zijn lichaam trad om in de toekomst te kunnen kijken, zijn mensen te kunnen genezen en voor het jagen. Door de komst van de Engelsen is dit enorm vredelievende volk hier verdwenen, echter leven er nog San in o.a, Zimbabwe.
Hierna zijn we verder gewandeld en inmiddels was het veel te warm met alle kleding, de zon scheen heerlijk, wat boffen we!!! We lopen veel langs beken, uiteindelijk zijn dat watervalletjes en poeltjes uit de besneeuwde bergen.  Dick vindt het nodig om daarin te gaan zwemmen maar geen van ons allen heeft dezelfde behoefte, brrrrrr. Stoere vent!
Daarna lopen we weer terug want helaas zijn er ook hele stukken verbrand landschap en de geur ervan gaat onze neus uithangen. Maar wat heerlijk zo wandelen en genieten van het landschap en de dagelijkse verhalen over Mazzel van Job.
Terug bij het huisje blijken we inmiddels een beetje stroom te hebben maar nog geen licht mogelijk en heel weinig warmte. We gaan lekker buiten zitten in de zon en wasen de vergeten zak was in het bad (wel warm water!), hoe het droog moet worden weten we nog niet.....Als het echt koud wordt gaan we bij de jongens hun huisje zitten (ruime 4 persoons, onze is 2 en wij slapen in de huiskamer)
Gelukkig gister in het huisje gekookt dus vandaag eten in het restaurant. Voor 17 euro p.p. eten we weer een keer een 3 gangendiner. We dachten dat het heel druk zou zijn vanwege de stroomstoring, de helft van de huisjes heeft geen stroom, wat lastig koken is op electra, lijkt ons....
In het restaurant blijken ze daar nu ook geen stroom meer te hebben, toch hebben ze nog wat keus. Bij kaarslicht hebben we het reuze gezellig en lachen wat af, vooral over de verhalen van opa.....lach dan!
Terug in de huisjes haardvuur weer opstoken en dan ineens....stroom! Dat hadden we niet meer verwacht! Benieuwd hoe het morgen is...het wordt -3...als het ontbijt maar lukt,  daarna gaan we weer door. Nieuwsgierig naar de volgende route en bestemming......