Watervallen en een Blijde Rivier Kloof

31 juli 2018 - Hazyview, Zuid-Afrika

Wakker worden met de Afrikaanse zon en geluiden van vogels en onbekende dingen. Job en Goos hebben in een mooi appartement geslapen, lekker vlakbij de WiFi.  Tom sliep alleen in een eigen huisje en Marjo en Dick ook in een prachtig huisje met buitenbad en douche. Ontbijt was 's avonds al meegegeven dus in eigen huisje wat eten. Op tijd weg om een rondtour te doen, de Panoramaroute.  We zien direct buiten de poort een hele stapel aapjes die peulen aan het eten zijn. Hoe bijzonder deze dieren zo bezig te zien vlak naast de mensenwereld. We rijden naar een dorp waar heel veel mensen op straat lopen, al dan niet met drank.
We willen graag wat watervallen zien, moeten even zoeken maar even later rijden we op onze eerste dirtroad oftewel onverharde weg en onze hagelnieuwe witte auto zit onder het rode stof. Goos wil heel graag de fourwheeldrive al gebruiken maar dat is nog niet nodig. We zien twee honden die samen de vader en moeder van Mazzel hadden kunnen zijn en Job en Goos zijn blij. Lopen naar de Horseshoewaterval, mooi maar niet spectaculair.  Dan rijden we door naar de Bridal Veil waterval die wat weinig water heeft maar toch ook weer mooi is en een leuke wandeling geeft. Overal moet je wat entree betalen, geeft i.i.g. werkgelegenheid. We picknicken wat met zoet brood, cake en kneterharde crackers en snel weer op pad.
We beginnen eigenlijk nu pas met de Panoramaroute.  Een lange rit langs beide zijden van de derde grootse kloof van de wereld, die van de BlydeRiverCanyon. Blijde Rivier genoemd door de voortrekkers die Zuid-Afrika ontdekten, nou ja, de mens leefde hier al heel wat jaren maar de Europese mens dan die het gebied introk. Mannen en vrouwen een tijd zonder elkaar en toen ze elkaar weer vonden werd dit de Blijde Rivier genoemd. De kloof is 30 km lang en we zien het begin bij de Pinacle. Wat een uitzichten. Dan door naar Gods Window waar nog wat prachtige uitzichtplekken zijn. En een stukje regenwoud.
Het valt tegen hoeveel tijd het rijden kost en we gaan niet de hele ronde halen. We steken af, komen langs andere prachtige vergezichten en stoppen bij een bananenplantage om te zien hoe bananen groeien. Krom.
We kunnen nog net naar een traditioneel dorp vlakbij Hazyview. Een tour lukt niet meer maar we gaan wel naar de markt, allemaal ronde hutjes met rieten daken waar kunstnijverheid, veelal houtsnijwerk te koop is. Toch iets gezien.
Nu wel in het licht thuis gekomen, korte wandeling en even relaxen. Heerlijk eten in de Lodge, met een gerecht van de westkust, boboti en oostkust, een Indiase curry. De mensen van de lodge zijn erg gastvrij en enthousiast en zoals Job zei toen ze het over een dramatisch afscheid hadden, zijn we hier twee nachten of twee jaar geweest? De avonden zijn gevuld met uitzoeken, gebruik maken van de WiFi, badderen en op tijd slapen. Morgen op tijd weer op.

1. Louise:
    3 augustus 2018
    Mooie belevenissen weer!!😍
  2. Naomi:
    4 augustus 2018
    Ik ben het met alle andere blije reacties eens: wat leuk om zo een beetje mee te reizen!