Zaterdag 18 augustus,

18 augustus 2018

We stonden vrij laat op, we ontbijten namelijk pas om 8:30. We moesten een paar honderd meter lopen van ons huisje naar de ontbijtlocatie. Na een heerlijk, uitgebreid ontbijt met eieren, spek, fruit en yoghurt gingen we besluiten wat we zouden doen. We besloten om eerst naar de ‘Cango caves’ te gaan en als we tijd hadden nog een wandeling te maken, dan zouden we dat daarna nog doen. Na een stukje rijden kwamen we aan bij de grotten. Er waren 2 mogelijke tours die je kon doen. De normale duurde 60 minuten en was alleen door de grote grotten. De Avdenture Tour duurde 90 minuten en dan ging je ook door de grotten klimmen, door hele kleine gangen. Er waren bij de kassa in de buurt nog een soort vormen waar je kon proberen of je er wel doorheen paste, want sommige stukken waren minder dan een meter breed of hoog. Uiteindelijk begonnen we aan de tour met een vrij kleine groep van 14 personen. Als je de trappen af ging kwam je bij de eerste grot. In deze ruimte kwamen ook de mensen die de gewone tour deden. Het was een hele grote ruimte, die in het verleden zelfs is gebruikt als concerthal. In dit geval was een grote groep schoolkinderen die een wedstrijd hadden gewonnen of zoiets, dus die mochten in de grot zingen om de akoestiek te ervaren. Na de eerste ruimte gingen we door naar de 2e grot-ruimte. De lichten waren eerst uit en op het moment dat de gids ze aanzette, zagen we prachtige druipers en kruipers, zoals dat heet. Het was echt ongelooflijk. Waar we daarna heen gingen, was alleen voor de Adventure Tour. Na heel veel traptreden op- en af te gaan, kwamen we in het avontuur gedeelte. Er waren lage gangen en hallen, en we mochten nu ook alles aanraken van de grotten. De eerste moeilijke gang waar we doorheen moesten heette de ‘love tunnel’, omdat hij zo knus was. De tunnel daarna was erg lastig, hij was extreem krap en er zat een draai in. Nadat Job er doorheen was hielp hij de rest van de groep als ze dat nodig hadden. Vanaf de kleine grot daar gingen we de laatste moeilijke tunnel in. Bij deze moesten we echt tijgeren, want hij was maar zo’n 27 cm hoog op het laagste punt. Bij het einde van deze tunnel moesten we glijden als een soort glijbaan op onze buik. Dit was maar een metertje ongeveer, maar het was wel leuk. Uiteindelijk gingen we in een soort rondje en kwamen we weer bij de love tunnel terecht. Vanaf daar gingen we weer op de terugweg, en we deden alles tot en met de love tunnel weer opnieuw. Toen we bijna terug waren zagen we een ongelooflijk grote groep van zo’n 60 man, waar we helemaal op wachtte tot ze voorbij waren. Toen we de grot uit waren kocht Tom nog een souvenir en gaven we de gids een fooi. Tegen die tijd was het al vrij laat, en onze plannen om eventueel nog te wandelen of te shoppen waren minder realistisch geworden. We gingen lunchen op dezelfde plek als de dag ervoor, wat toen erg goed smaakte. Nu smaakte het eten weer heerlijk en we zaten op een prachtige plek. We konden de nijlpaarden heel goed zien, dus we hebben er ook wat foto’s van gemaakt. Na de lunch deden we snel nog wat boodschappen en reden we terug naar het huisje. Eenmaal aangekomen deden we even rustig aan en iedereen kwam even tot rust, voordat we gingen eten. We gingen net als gisteren we een soort barbecuen. Dankzij de late lunch hadden we niet allemaal veel trek, maar alsnog hebben we erg lekker gegeten. Na het eten nog gezeten in de woonkamer, en daarna douchen en naar bed. Het klimmen en kruipen door de grotten was echt erg leuk, en het zag er ook allemaal indrukwekkend uit. Na deze leuke maar vermoeiende dag hebben we wel een goede nachtrust verdiend.
Mvg Mazzel Zlatan Zeelenberg

1. Louise:
    22 augustus 2018
    Wat een cool fantastisch avontuur weer en mooi verteld Mazzel Zlatan!👍👍